Eat4Health
Συνταγές από όλο τον κόσμο!

Γλυκοπατάτα

  • Eat4health
  • on 28 Οκτωβρίου 2020
  • Likes!
Γλυκοπατάτα
Eat4health

Η γλυκοπατάτα είναι ένα πεντανόστιμο και πολύ θρεπτικό λαχανικό, το οποίο δυστυχώς δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό στην ελληνική κουζίνα. Παρ’ όλα αυτά, είναι γεμάτη από βιταμίνη C, καθώς και μαγγάνιο και κάλιο. Έχει εξαιρετική γεύση και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε πολλές διαφορετικές συνταγές!

Ταυτόχρονα, ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα, βοηθάει να ρυθμίσετε το σάκχαρο, κάνει καλό στο νευρικό σύστημα αλλά και στην καρδιά!

Προέλευση

Η γλυκοπατάτα είναι ποώδες, πολυετές φυτό, το οποίο ανήκει στο γένος Ιπόμοια και στην οικογένεια των Περιπλοκοειδών. Η καταγωγή της είναι από τη Νότια Αμερική και καλλιεργείται για τις πλούσιες σε άμυλο και σάκχαρα ρίζες του. Στην Ευρώπη φαίνεται ότι έφτασε μετά από την εξερεύνηση της Αμερικής από τον Κολόμβο.

Είναι λάθος να συνδέεται η γλυκοπατάτα με την κοινή πατάτα γιατί δεν έχει καμία σχέση.

Οι βλαστοί της γλυκοπατάτας είναι μακριοί, έρποντες ή αναρριχώμενοι και φέρουν μεγάλα φύλλα, μακριά, συνήθως σχήματος καρδιάς με χρώμα βαθύ πράσινο. Το φυτό για να ανθίσει απαιτεί μικρή διάρκεια της ημέρας. Τα άνθη του φύονται κατά ταξιανθίες έχουν χρώμα κόκκινο, σχήμα χοανοειδές με πλατύ έλασμα και φύονται από τις μασχάλες των φύλλων.

Η ρίζα που είναι το φαγώσιμο τμήμα του φυτού έχει χρώμα καφέ, κίτρινο, πορτοκαλί ή κόκκινο εξωτερικά και κίτρινο, λευκό, πορτοκαλί και ορισμένες φορές κόκκινο εσωτερικά. Το σχήμα της είναι ατρακτοειδές έως μακρύ ή κονδυλώδες. Οι ποικιλίες που έχουν πορτοκαλί σάρκα είναι πλούσιες σε καροτένιο εκτός βέβαια από όλες τις ποικιλίες που είναι πλούσιες σε άμυλο.

Η γλυκοπατάτα πολλαπλασιάζεται με βλαστούς ή μοσχεύματα. Καθώς ενώ βγάζει άνθη δεν σχηματίζει καρπούς και σπόρια, προτιμά δε τα ελαφριά αμμοπηλώδη εδάφη. Για να υπάρχουν καλές αποδόσεις χρειάζεται θερμός καιρός για περίπου πέντε μήνες. Οι γλυκοπατάτες τρώγονται βραστές ή ψητές σκέτες. Αλλά και σε γαρνιτούρες, ως ορεκτικό, ως επιδόρπιο με προσθήκη ζάχαρης άχνης, σε γέμισμα διαφόρων πιτών κ.λ.π. Χρησιμοποιούνται επίσης και για την παραγωγή αλκοόλης και αλκοολούχων ποτών.

Σήμερα καλλιεργείται σε μεγάλη κλίμακα στην Αμερική, Αφρική και στα νησιά του Ειρηνικού. Η Κίνα έχει τη μεγαλύτερη παραγωγή γλυκοπατάτας στον κόσμο. Ακολουθούν η Βραζιλία, η Ινδονησία, η Ουγκάντα και η Νότια Αφρική.

Στην Ελλάδα καλλιεργείται σε μικρή έκταση στα νησιά και στην Πελοπόννησο.

Οφέλη

Η γλυκοπατάτα αποτελεί ένα εξαιρετικά γευστικό και θρεπτικό λαχανικό. Είναι πλούσια σε βιταμίνη Α, βιταμίνη Β5, B6, θειαμίνη, νιασίνη, ριβοφλάνη και καροτενοειδή που δικαιολογούν το πορτοκαλί της χρώμα. Επιπλέον, δεν περιέχει λιπαρά, έχει σχετικά χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο (άρα είναι κατάλληλη για υπερτασικά άτομα) και έχει λιγότερες θερμίδες από τις λευκές πατάτες παρόλο που έχει περισσότερη ζάχαρη.

Η γλυκοπατάτα είναι μια από τις καλύτερες πηγές βιταμίνης Α. Μια μεγάλη πατάτα περιέχει περισσότερο από 100% της Σ.Η.Δ. βιταμίνης Α, σύμφωνα με τον FDA. Η βιταμίνη Α αποτελεί σπουδαίο αντιοξειδωτικό και σχετίζεται με την πρόληψη του καρκίνου, την αντιγήρανση και τη διατήρηση της καλής όρασης.
Παρόλο που η πορτοκαλί ποικιλία είναι η πιο συνηθισμένη, οι γλυκοπατάτες έρχονται και σε λευκές, κίτρινες, ροζ και μωβ ποικιλίες. Παρόλο που οι πορτοκαλί και οι κίτρινες περιέχουν περισσότερη βιταμίνη Α, οι μωβ αποτελούν εξαιρετική πηγή αντιοξειδωτικών ουσιών.

Πηγή: enallaktikidrasi

Article Categories:
Λαχανικά · Υλικά

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.

Don't Miss! random posts ..

Eatforhealth